Dé geschiedeniswebshop van Nederland
Klantenservice
  • Contact
  • Bestelinformatie
  • Bestelprocedure
  • Retourneren
  • E-books
  • Gratis e-book
  • Docentenservice
  • Persinformatie
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis. Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
  • Winkelen
    WinkelenAmsterdamBedrijfsleven en economieBiografieënCultuur en media
    JodendomKrijgsmacht en oorlogPolitiek
    Acties Alle uitgaven Zojuist verschenen Verwacht
  • Auteurs
    • Even voorstellen
    • Auteurs op alfabet
    • Auteur worden
  • Uitgelicht
    • Overzicht thema's
    • Bedrijfsgeschiedenissen
    • Maand van de Geschiedenis
    • Militaire Geschiedenis
    • De ondergang van het Avondland
    • De wereld en Nederland
  • Actueel
    • Nieuws
    • Agenda
  • Partners
    • Overzicht partners
    • NIMH
    • Het Veteraneninstituut
    • DNPP
    • De TeldersStichting
    • NIOD
    • CPG
    • Universiteit Utrecht
    • Wetenschappelijk Instituut CDA
    • Wiardi Beckman Stichting
    • Mr. Hans van Mierlo stichting
  • Over ons
    • Over Boom Geschiedenis
    • Over Boom uitgevers Amsterdam
Terugkijken: Het snapgevoel bij VPRO Boeken met Wim Brands
Terug
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Mail Print Link
Link kopiëren

Terugkijken: Het snapgevoel bij VPRO Boeken met Wim Brands

Zondag 20 december 2015 waren Herman de Regt en Hans Dooremalen te gast bij Wim Brands in VPRO Boeken, waar zij spraken over hun recent verschenen boek 'Het snapgevoel'. De twee filosofen bespraken het fijne gevoel dat (de illusie van) begrip oplevert, de evolutionaire verklaring van dit gevoel en het gevaar van het gebruik van metaforen in de wetenschap en politiek. Bekijk de uitzending hier terug.
Terugkijken: Het snapgevoel bij VPRO Boeken met Wim Brands

Zondag 20 december waren Herman de Regt en Hans Dooremalen te gast bij Wim Brands in VPRO Boeken, waar zij spraken over hun recent verschenen boek 'Het snapgevoel'. De twee filosofen bespraken het fijne gevoel dat (de illusie van) begrip oplevert, de evolutionaire verklaring van dit gevoel en het gevaar van het gebruik van metaforen in de wetenschap en politiek.

 

Bekijk de uitzending hier terug (vanaf 14:46)

 

Mensen menen vaak iets te weten enkel op basis van hun gevoelens. Maar is ons gevoel als bron van kennis wel betrouwbaar? Herman de Regt en Hans Dooremalen onderzoeken een heel specifiek gevoel dat een fundamentele rol speelt in het tot stand komen van onze overtuigingen en noemen dit het snapgevoel: het aangename gevoel dat je hebt als je iets begrijpt of snapt. In dit boek leggen ze uit wanneer het snapgevoel ons leidt naar ware opvattingen en wanneer het slechts de illusie van begrip creëert. Op tijd inzien dat er zoiets is als het snapgevoel, maakt dat we bepaalde gevaren kunnen vermijden.

Herman de Regt en Hans Dooremalen zijn als filosofen verbonden aan Tilburg University. Van hun hand verschenen meerdere boeken, waaronder de bestseller Exploring Humans (2007) en het populair-filosofische Wat een onzin! (2008), waar Het snapgevoel een vervolg op is.

 

‘Met het oog op de immer uitdijende afdelingen voor esoterie en spiritualiteit in de betere boekhandels is het goed te zien dat er af en toe ook nog iets verschijnt dat de pseudowetenschap aan de kaak stelt.’ – de Volkskrant over Wat een onzin!

Het snapgevoel

Het snapgevoel

Het snapgevoel

Herman de Regt, Hans Dooremalen
€ 29,90
Bestellen
Wat een onzin!

Wat een onzin!

Herman de Regt, Hans Dooremalen
€ 29,90
Bestellen
Stof tot denken

Stof tot denken

Hans Dooremalen, Herman de Regt, Maurice Schouten
€ 34,90
Bestellen
© 2023 Boom Uitgevers Amsterdam

Klantenservice

Contact
Bestelinformatie
Bestelprocedure
Retourneren
E-books
Gratis e-book
Docentenservice
Persinformatie

Over ons

Over Boom Geschiedenis
Over Boom uitgevers Amsterdam

Volg ons op social media

Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis.
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy