Foucault & Bataille: seks, kunst en grensoverschrijdend geweld
_w630.png)
De rode draad in het oeuvre van Michel Foucault (1926-1984) is een poging de ontstaansgeschiedenis van het moderne subject te ontrafelen. Daarbij besteedt Foucault aandacht aan de verschillende (machts)structuren die hierbij een rol hebben gespeeld.
In de zestiger jaren onderzocht Foucault hoe het moderne zelfbewustzijn werd geproduceerd in de moderne menswetenschappen. In de zeventiger jaren analyseerde hij de subtiele machtsverhoudingen in het gezin, op school en op het werk. En ook hoe via deze machtsverhoudingen verschillende vormen van (grensoverschrijdend) gedrag werden gedisciplineerd en genormaliseerd. Deze analyses monden uit in zijn vierdelige studie over De Geschiedenis van de Seksualiteit (Boom 2018, 2020).
Om de kern van dit laatste werk goed te begrijpen moeten we terug naar het werk van de omstreden ‘pornograaf’ Georges Bataille (1897-1962). De auteur die van grote invloed is geweest op Foucault en van wie hij het verzamelde werk bezorgde. Foucault vindt inspiratie bij Bataille voor de relatie tussen (bestaans)kunst en erotiek. Het thema dat altijd de onderstroom van zijn werk heeft uitgemaakt en dat zijn hoogtepunt vindt in de Geschiedenis van de Seksualiteit.
In deze cursus ontdekken we het werk van Foucault en Bataille. We maken kennis met uitdagende thema’s als seks, (seksueel) geweld en het begrip ‘grenservaring’. Ook gaan we zien hoe we vanuit dat begrip de mens kunnen begrijpen. En we leren anders kijken naar actuele vormen van seks en seksueel geweld.